Ann-Helén Laestadius om arv, rädsla och ett stort mod
Den markkonflikt som skär genom Malmfälten, skär även genom Ann-Helén Laestadius. Ett år efter Girjasdomen släpper den Augustprisade författaren sin första vuxenroman och hon är livrädd. Den här intervjun publiceras i Vi läser nr 1, 2020.
Lyssna på artikeln
Den markkonflikt som skär genom Malmfälten, skär även genom Ann-Helén Laestadius. Ett år efter Girjasdomen släpper den Augustprisade författaren sin första vuxenroman och hon är livrädd. Den här intervjun publiceras i Vi läser nr 1, 2020.
Det är vinter i Sverige. Ann-Helén Laestadius sitter framför mig på ett kafé inrymt i ett växthus på det kungliga slottsområdet Ulriksdal. Blommor och grönt runtomkring. Man kan knappast vara mer ombonad än så här och det är bra, eftersom vi ska prata om modet att ta risker. Om att våga skriva om det som är en nära, även om det är våldsamt och svårt.
Efter många års slit och tvekan är den färdig för tryck, hennes roman med den korthuggna titeln Stöld. En thrillerspännande berättelse som utspelar sig någonstans i hennes uppväxttrakter kring Malmfälten, i norra Norrland etthundratjugofem mil härifrån.
Ann-Helén Laestadius, som numera bor i Solna, sippar sitt te och säger:
– Desperation. Ledordet för mig har varit desperation.
Dagen efter vi träffats ska hon fotograferas i det väldiga Nordiska museet på Djurgården.
– Det känns bra för det var där allting började och jag blev författare.
Välkommen in!
Snart kan du läsa och lyssna på vår tids bästa berättelser.