”Arv fängslar mig. Arv är en materialisering av det mest förbjudna”, skriver Björn af Kleen. Författaren och journalisten skrev 2013 en bok om Sveriges mäktigaste bokfamilj och i samband med utgivningen tecknade han ett porträtt av familjen Bonnier i en text i Vi läser. En historia om arvstvister, bokpatriarker, kulturradikaler och oäkta barn.

Ur Vi läser #5 2013.


Slutscenen i Fanny och Alexander är själva sinnebilden av storborgerlig familjelycka i det förra sekelskiftets Sverige. Familjen Ekdahl, teaterägare i andra generationen, firar dubbeldop i hemmet i Uppsala. Kristallkronorna gnistrar i den ljusa våningen, den vita bordsduken är översållad av blomsterarrangemang, det skålas i champagne. Festföremålen är två små flickor i varsin utsmyckad vagga. Det ena barnet är oäkta. Helena Viktoria, som hon heter, är frukten av restaurangdirektör Gustav Adolf Ekdahls utomäktenskapliga förlustelse med den rödlätta barnflickan Maj.