BookTok intar bokhandeln

Har din lokala bokhandlare också börjat med BookTok-hyllor? En rundringning till 20 svenska butiker visar att majoriteten har det. Men kanske är det bara början på fenomenet.  

  • 5 min
  • 18 mar 2024

// Kollage. Foto: Anthony Tran

BookTok intar bokhandeln
Nils Niemi Boman

Lyssna på artikeln

Har din lokala bokhandlare också börjat med BookTok-hyllor? En rundringning till 20 svenska butiker visar att majoriteten har det. Men kanske är det bara början på fenomenet.  

Ilskan kokar i New York, men det är kanske inte helt ovanligt. It’s a hell of a town som det brukar sägas. Att det handlar om bokhandelssortiment är möjligen det nya. I veckotidningen Bloomberg varnade krönikören Jessica Karl för att TikTok-fenomenet #booktok drivs av en ”problematisk hype-maskin” som nu intagit bokhandlarna med helt dedikerade hyllor. 

På #booktok filmar ungdomar sig själva när de rekommenderar böcker, varav flera sedan blir storsäljare. Upp-takten till debatten var ett författar-samtal med Rebecca Yarros, som skrivit den oerhört framgångsrika Fourth Wing, den första romanen i Empyrean-serien, som nyligen utkommit på svenska. Yarros böcker klassas som romantasy (en sammanslagning av romance och fantasy), en genre som gjort sig känd för att generera kopiösa mängder digital fan-art och memes och för att väcka starka känslor. Kritikerna i debatten menar att genren är skräplitteratur, bokvärldens snabbmat, som nu stjäl plats i butikerna från mer angelägen litteratur. 

–Det är inget nytt, men jag tycker ofta att det är en rätt tråkig attityd att ge sig på vad unga läser. Varför ska vi sitta på höga hästar? Allt färre yngre läser och det här väcker läslust hos otroligt många. BookTok är ett fantastiskt fenomen som vi i det här sammanhanget borde hylla, säger Hanna Bäärnhielm, hängiven romantasy och anställd på Bonniers förlag.

Även i sverige har #booktok tagit sig från mobilskärmarna, in i butikerna.

På landets två stora bokhandelskedjor –Akademibokhandeln och Ugglan – hade man ingen tanke på att sociala medier-influensen skulle förfula butikerna. Kedjorna var tidigt ute med #booktok-hyllor i butikerna och fyllde hemsidorna med tipslistor som knöt an till fenomenet. 

Ser man till tiden då #booktok fick sitt stora genombrott i Sverige, 2021–2022, ökade försäljningen i bokhandlarna med 39 ­procent och enligt Svenska Bokhandlareföreningen hade just #booktok en viktig roll.

En rundringning som vi gör visar att 13 av 20 bokhandlare,  från Ystad i söder till Lycksele i norr, har infört #booktok-hyllor. Det är främst utanför Sveriges tre storstäder som det populära fenomenet fått plats i skyltfönstermiljö, kanske kan hörnorna hjälpa till att hålla lokala bokhandlar vid liv i en annars utmanande tid?

På Söderbokhandeln i Stockholm finns det ingen hängiven #booktok-hörna, men trenden märks av och de populära böckerna finns istället utspridda på de vanliga hyllorna. En författare vars verk många efterfrågar är Colleen Hoover. Men även den mer litterära irländskan Sally Rooney är ett vanligt namn. Här på Söderbokhandeln ser man också en mindre känd del av trenden:

– När unga kommer till oss är det ofta för att det är olika klassiker som blivit populära igen och främst märker vi att de ofta vill läsa på engelska, säger Katarina Lind på Söderbokhandeln.

–Det är alltid genrelitteratur som möts av fördömanden. Pulp, för att ta ett tidigare exempel. Enkla berättelser som man fick i tidningen och band ihop själv ansågs också vara skadliga på sin tid.

Debatten påminner om tidigare bråk kring kiosk- och underhållnings-­litteratur. De populära ”penny dread-ful”-böckerna som man kunde köpa för en penny vardera i 1800-talets England inspirerades av spänningspamfletter som såldes vid offentliga avrättningar. Jämfört med hängningsgalgarnas skuggor ser TikTok ut som en relativt oskyldig litterär marknadsplats.


Ur Vi Läser #6 2023.

Fler utvalda artiklar