Gudrun Sjödén är ett vandrande varumärke, men haltande efter den granskning som blottade stort missnöje bland hennes medarbetare. Ett år efter stormen träffar vi en tilltufsad designer som inte verkar förstå vad hon har gjort för fel.

Efter att ha åkt bil i fem ­timmar på skumpiga vägar genom halva ­Rajasthan, är Gudrun Sjödén ­äntligen framme vid hotellet Shangri-La i New Delhi.

”Nu är jag i lobbyn – orange blus”, sms:ar hon.

Jag hade såklart känt igen henne i vilken blus som helst. Genom att klä sig i märket som bär hennes namn, är hon färgglada Gudrun Sjödén med hela Sverige. Men också ­kontroversiella Gudrun Sjödén. Flera gånger under sin 50-åriga ­karriär har hon skapat debatt.

Det har handlat om anställda utan kollektivavtal, om att hon inte velat kalla sig feminist, om att hon sagt att kvinnor som är missnöjda med sin låga lön har sig själva att skylla. Och så den största stormen som drog in för ett år sedan, den granskning som Expressen publicerade, som vände upp och ned på hennes liv. Följden blev att hon lämnade uppdraget som designchef i bolaget som bär hennes namn och även lämnade Sverige. Det är därför hon nu befinner sig i ett vintrigt New Delhi där solen går ner strax efter klockan fem.

– Det är bara en månad sedan jag var i Indien senast. Nu när jag inte är inblandad i affärerna kan jag resa på ett helt annat sätt än tidigare. Och varför ska jag sitta i Sverige och deppa över allt jobbigt som hänt, frågar hon sig.