Lo Kauppi om teatern, toaletten och Tiktok
Lo Kauppi

Lo Kauppi om teatern, toaletten och Tiktok

  • 10 nov 2022
  • 4 min

Lyssna på artikeln

Jag spelade Den goda människan i Sezuan av Brecht, och rollfiguren Shen Te är precis det, alltså dengoda människan som inte klarar av kapitalismens cynism, vilket gör att hon blir tvungen att klä ut sig till sin elaka manliga kusin för att driva på fabriksarbetarna att jobba utan raster.

Vår regissör hade en tanke om att även spegla samtiden med uppsättningen. När pjäsen slutade kom påståenden som ”Medan vi suttit här har så och så många inte haft tillgång till rent vatten, så många barn har varit tvungna att arbeta i stället för att gå i skolan … ” Och så kröp sig påståendena allt närmare oss geografiskt: ”Medan vi suttit här har skattemedel använts till att bygga våra nya verandor i stället för bostäder till hemlösa”, och så vidare.

Brecht hade vänt sig i sin grav.

Som regissör är det nästan en nödvändighet att du har en riktning bakom din uppsättning, att du tyckernågot om pjäsen du sätter upp – men som skådespelare är det inte så. Jag måste erkänna att jag från början trodde det, att även vi behövde en övergripande idé om pjäsen vi medverkar i för att göra det bra. Men när vi repeterade Den goda människan i Sezuan vände sig plötsligt några i ensemblen mot regissören och sa att de inte ville medverka i pjäsen om den slutade med citaten som riktade kritik mot samtiden. Jag minns hur jag, flammande röd i ansiktet, stirrade på kollegorna, utan att veta om det var Shen Te eller Lo som pratade, och stammade fram: ”Vad menar ni? Står ni inte bakom pjäsens budskap?”

Nej. De vägrade helt enkelt att koppla ihop den med nutiden. Brecht hade garanterat vänt sig i sin grav om han hade kunnat höra oss den där eftermiddagen.

Skådespeleri och politik hör kanske inte ihop, även om jag alltid har tyckt att det är en del av drivkraften i att berätta något, att vidga människors sätt att se på varandra. Jag har sett public service och den offentligt stödda teatern, konsten och musiken som en garant för demokratin och för att hålla samhället friskt. Men kanske måste hela det etablerade Sverige, även vi inom kulturbranschen, granska oss själva och erkänna att vi har misslyckats med att spegla samtiden på ett fördjupat sätt.

Brecht sa: ”Om folk bara vill se saker de redan förstår, skulle de inte gå till teatern, de skulle gå på toaletten.” I dag skulle jag säga att om folk bara vill se saker de redan förstår, behöver de bara öppna Facebook och läsa invandrarfientliga artiklar och gå in på Tiktok och få roliga klipp om billig diesel och återvandring. I dag är Tiktok-toaletten definitivt närmare till hands än teatern, tyvärr.

Fler utvalda artiklar