Vi gör något som ingen gjort förut (vad vi vet)
Unn Edberg
Arbete pågår

Unn Edberg

Chefredaktör

Vi gör något som ingen gjort förut (vad vi vet)

  • 14 jun 2019
  • 4 min

Lyssna på artikeln

Lätt handsvettig och med hoppande knäskålar står jag inför mina nya kolleger på Vi. Det är september 2018 och jag har precis fått mitt drömjobb – som chefredaktör och VD. Nu är vi på konferens och ska prata om hur vi tar den älskade tidningen Vi in i en digital tid.
Vi börjar lite trevande med att prata om våra rädslor och farhågor. Sedan med allt större självförtroende om vilket behov vi fyller hos en kultur- och samhällsintresserad läsekrets. Kollegerna är kompetenta – och trevliga. Handsvetten ger med sig.

Vi ägnar hösten åt att lista ut vad vi ska göra. Efter fem år som ordförande i Sveriges Tidskrifter och nästan lika många som mediebloggare har jag en idé om vad som skulle kunna fungera, men det finns inte många förebilder bland traditionella tidskrifter. Jonas Eklöf som till vardags är chefredaktör på Vi Läser blir följeslagare i valet av plattform.

Dagstidningarna har sedan en tid byggt en digital betalande publik men bland magasinen är utvecklingen långsam och trevande. Det finns några internationella exempel som New Yorker, men några nordiska framgångssagor hittar vi inte.

Inspirationen kommer i stället från annat håll. Digitala journalistiska startups som tycks ha hittat något som fyller ett behov hos publiken. Holländska De Correspondent, danska Zetland, tyska Krautreporter och på senare tid även brittiska Turtoise blir förebilder.

De har aldrig haft några tidningar på papper men däremot hittat en modell som fungerar väl digitalt. Kan vi göra något liknande, men samtidigt bygga på vår stolta historia av tryckt kvalitetsjournalistik?

Ja vi tror det. I så fall gör vi något som ingen har gjort tidigare. Därför att vi tror att kvalitetsjournalistik är värt att betala för. Därför att vi tror att människor vill ingå i ett spännande sammanhang, bli medlemmar och påverka det vi skriver. Därför att vi har en unik plats i svenskt kultur- och samhällsliv som kan bli grund för evenemang och medlemserbjudanden.

De flesta tidningar har börjat med att bjuda på artiklar för att bygga upp en stor skara läsare och sedan börja ta betalt. Vi kommer från start att ha ett medlemskap som kostar pengar (men med en provmånad) – också det rätt unikt.

Alla på Vi har varit engagerade i det vi byggt. Vi är bara 15 personer på Vi Media och alla har kommit med goda idéer och kloka inspel. Men några har jobbat lite mer med vår digitala utveckling. Josefin Olevik är ansvarig för det digitala innehållet, Johanna Jackson för spridning, Stina Jofs för medlemsevenemang, Hanna Johansson för det visuella, Markus Wilhelmson för ljud och Jonas Eklöf för engagemang. Alla sjukt duktiga och med ett stort kunnande kring berättande.

Själv myser jag över hur bra det har gått, att vi ett år efter det där första mötet har en fin och färdig sajt att lansera. Och ett nytt sätt att tänka kring vår publik och vad vi ska vara. Vad tycker du om vi.se? Alla inspel är välkomna. Här eller på mejl unn.edberg@vi.se

Fler utvalda artiklar