När filmatiseringen av Alex Schulmans Bränn alla mina brev nu har biopremiär ges boken ut på nytt. Vi kan här publicera Schulmans nyskrivna förord, där han berättar om den overkliga känslan att besöka en filminspelning där hans romankaraktärer plötsligt får liv.

Förordet är hämtat ur filmutgåvan av Bränn alla mina brev som ges ut av Bookmark förlag.


För mig börjar alla skrivprojekt med att jag tecknar. Teckningarna är väldigt enkla eftersom jag saknar begåvning för det, men det har blivit viktigt för mig; jag vill se framför mig spelplatsen för de scener jag sedan ska skriva. Den första bilden jag tecknade i min ritbok inför Bränn alla mina brev var en scen som återberättades i Olof Lagercrantz dagbok från 1932. Karin och Olof ligger i sängen på Karins rum på plan 1. De kysser varandra, och är samtidigt på spänn – de har fönstret mot innergården öppet, vilket gör att de hör slagen från Sven Stolpes skrivmaskin. Stolpe sitter nämligen rakt ovanför dem, på plan 2, och hamrar ner sin nya pjäs. Varje gång knattret tystnar blir Olof och Karin vaksamma, de gör sig beredda på att snabbt bryta upp, om det nu är så att Sven Stolpe skrivit klart för dagen och bestämmer sig för att komma ner.