Är elbilarna egentligen så miljövänliga?
Var och varannan månad kommer det nya rön, råd och debatt. Elbilarnas framfart ger forskare och konsumenter huvudbry. Frågan på allas läppar: hur bra är elbilar för miljön?
Lyssna på artikeln
Var och varannan månad kommer det nya rön, råd och debatt. Elbilarnas framfart ger forskare och konsumenter huvudbry. Frågan på allas läppar: hur bra är elbilar för miljön?
Försäljningen av elbilar börjar nu ta fart efter en mycket lång startsträcka. Bilproducenterna lanserar den ena nya modellen efter den andra.
Det verkar finnas goda skäl att bringa reda i en diskussion som inte kommer att dö, nämligen den mångåriga debatten om huruvida elbilar verkligen är så goda och gröna som många tror. Diskussionen poppar upp med jämna mellanrum, ofta med utgångspunkt i ett räkneexempel eller problem som en journalist har upptäckt.
Som klimatjournalist får jag en hel del frågor om hur klimat- och miljövänliga elbilar i själva verket är. Låt mig därför göra ett försök att skapa klarhet och förklara varför jag (liksom flera gröna organisationer och experter) är mycket, mycket säker på att en modern elbil totalt sett är betydligt grönare än den gamla bensinkärran som står där ute på min uppfart. Då känner du också till argumenten om någon tar upp ämnet på en middagsbjudning.
Varför är elbilar bättre än fossilbilar?
Därför att de totalt sett lämnar betydligt mindre avtryck på planeten än fossilbilar. Och därför att de – till skillnad från fossilbilar – har mycket stor potential till att förbättras.
Elbilarnas absolut främsta fördel är den lägre belastningen på klimatet. Redan i dag släpper en genomsnittlig europeisk elbil ut mycket mindre koldioxid under sin livstid än en motsvarande fossilbil. Till och med i Polen, där en stor del av elenergin produceras i kolkraftverk, har elbilarna ett stort övertag. Faktum är att elbilar är bättre för klimatet på de allra flesta platser i världen. Det är den uppenbara slutsatsen när oberoende forskare, miljöorganisationer och analytiker sätter sig ner och räknar på det. Ser man på de samlade utsläppen av tillverkning och körning kommer en ny europeisk bensinbil under loppet av sin livstid att ha orsakat tre gånger så stora utsläpp av koldioxid som en motsvarande elbil, även om elbilens batterier är tillverkade i Kina, där energin till batterifabrikerna ofta kommer från kolkraft. Och i takt med att tillverkningen av elbilar blir klimatvänligare och elenergin grönare kan balansen bara väga över allt längre till elbilarnas fördel.
Även vad gäller luftföroreningar är elbilar bättre av det uppenbara skälet att de saknar avgasrör. Givetvis kan det komma luftföroreningar från kraftverken som producerar ström till elbilar, men återigen: Ju renare elproduktion, desto renare blir också elbilarna. Ljudföroreningarna från elbilar är också mindre.
Varför väcks diskussionen om elbilar hela tiden på nytt?
Därför att myter är långlivade på internet och därför att somliga har intresse av att hålla dem vid liv. Hela tiden kommer nya analyser där elbilarna framstår som mindre lyckade. Skälen är vanligen att beräkningarna bygger på orealistiska eller föråldrade antaganden. Det kan till exempel vara gamla värden om hur mycket koldioxid som släpps ut vid batteritillverkning eller (orealistiska) antaganden om att elenergin inte blir grönare under en elbils livstid. Den sortens analyser duger bra till nyhetsrubriker och till att så tvivel kring politiska initiativ som stöder elbilar – och självklart finns det en del som har intresse av sådant. Biltillverkaren Aston Martin, som inte direkt ligger i tätklungan när det gäller elbilar, blev så sent som i december 2020 påkomna i ett pinsamt avslöjande om en sådan studie.
Men stämmer det inte att batterierna smutsar ner förfärligt?
Jo. Utvinning av råvaror till elbilarnas batterier förorenar. Det handlar till exempel om svaveldioxid från koppargruvor. Utvinning av litium kan också lorta ner enormt mycket. Till detta kommer berättelser om slavliknande arbetsförhållanden och barnarbete i kongolesiska koboltgruvor. Sådant kan man inte bara rycka på axlarna åt.
Men slutsatsen kvarstår: Sammantaget har elbilar mindre påverkan på planeten än fossilbilar. Frågar man till exempel Rådet for Grøn Omstilling får man även där beskedet att fördelarna med elbilar med god marginal överväger nackdelarna. ”Råvaruutvinning är generellt problematisk för såväl människor som miljö vare sig råvarorna används till fossilbilar, elbilar, datorer eller mobiltelefoner, och därför behövs det avsevärda förbättringar”, säger seniorrådgivare Jeppe Juul. ”Men värdet av att dekarbonisera alla personbilar i världen är så stort att problemen med råvaruutvinning inte får stå i vägen för omställningen.” I själva verket, anser han, kan all uppmärksamhet kring elbilarnas batterier leda till att råvaruutvinningen i största allmänhet förbättras därför att bilföretagen är rädda för dålig PR och därför att den stora förväntade efterfrågan på batterier till elbilar har fått EU att ställa krav på produktionen.
Slutligen är det också viktigt att komma ihåg att tiden inte står still. Biltillverkaren Tesla har redan börjar göra elbilar där järn fått ersätta kobolt i batterierna, och det forskas med liv och lust om nya batterier som bygger på helt andra material än dem som dominerar i dag. I takt med att antalet batterier ökar, blir det också allt mer meningsfullt att återanvända material från gamla batterier till nya batterier.
Inte desto mindre är problemen kring utvinning och användning av råvaror en påminnelse om varför det knappast är möjligt att göra persontransport hållbar enbart genom att byta ut fossilbilar en efter en till elbilar. Vi måste också fundera djupare över hur mycket energi och hur många råvaror vi egentligen behöver för att tillfredsställa våra transportbehov.
Men om vi nu bara använder grönt drivmedel i bilarna?
Med allt prat som just nu florerar om klimatvänliga syntetiska drivmedel tillverkade av vindkraftel kan man mycket väl tro att vi bara kan använda den sortens bränsle i våra bilar i stället för att byta ut dem mot elbilar. I teorin skulle vi kunna göra det, men det skulle vara oerhört ineffektivt.
Om man använder vindkraftel till att göra syntetisk bensin eller diesel går det nämligen åt otroligt mycket mer energi för att komma ut på vägarna än om man bara använder vindkraften till att ladda en elbil. Med hjälp av en elbil kan man utnyttja omkring 80 procent av elen från ett vindkraftverk till att köra, och det inkluderar förluster i elnätet med mera. Använder man däremot vindkraftel till att först göra diesel som senare hälls i en bil med förbränningsmotor, utnyttjar man bara omkring en femtedel av energiinnehållet till att köra. Enbart i bilens motor försvinner cirka två tredjedelar av energiinnehållet i form av oanvändbar värme – det problemet har man inte i en elbil.
Det betyder att om vi verkligen vill tillverka klimatvänliga bilar med förbränningsmotor skulle det behövas enormt många extra vindkraftverk och solceller, eventuellt också kärnkraftverk. Och som bekant står vi redan inför en stor utmaning med att lansera koldioxidfria energikällor tillräckligt snabbt. Samma logik gäller i förhållande till vätgasbilar, även om det är mindre energikrävande att göra väte av vindkraftel än att göra bensin och diesel. Vätgasbilar kan fortfarande bara utnyttja strömmen från vindkraftverk hälften så bra som elbilar.
Man kan självfallet gå mycket djupare in på alla de frågor som jag försökt besvara här. Framför allt batteridiskussionen kan man lägga mycket tid på. Men ibland kan man nöja sig med att klarlägga det viktigaste. Jag hoppas att det lyckades.
Här kan du läsa mer:
Den senaste och grundligaste analysen jag stöder mig på är denna som gjordes för EU-kommissionen år 2020Fotnot: [Länk till EU-kommissionen](https://ec.europa.eu/clima/sites/default/files/transport/vehicles/docs/2020_study_main_report_en.pdf), en sammanfattning av en mängd tidigare studier och kompletterar med egen datainsamling. Slutsatsen är att elbilar gör bättre ifrån sig på sex av sju parametrar och har potential att komma i jämnhöjd med fossilbilar på den sjunde parametern, samtidigt som de kan bli oerhört mycket bättre på de sex andra. Den relevanta sammanfattningen finns på sidan 11. Se även detta kalkylverktyg från miljöorganisationen Transport & EnvironmentFotnot: [Länk till Transport & environment](https://www.transportenvironment.org/what-we-do/electric-cars/how-clean-are-electric-cars)
Forskningsartikel från NatureFotnot: [Länk till Nature](https://www.nature.com/articles/s41893-020-0488-7) Rapport från danska KlimarådetFotnot: [Länk till Klimarådet](https://www.klimaraadet.dk/da/system/files_force/downloads/baggrundsnotat_-_hvor_klimavenlige_er_elbiler_sammenlignet_med_benzin-_og_dieselbiler.pdf)
EU-rapport.Fotnot: [Länk till EU-rapport](https://www.eea.europa.eu/publications/electric-vehicles-from-life-cycle)
I Indien har man tänkt intressanta tankar om hur man kan skapa ett elektriskt transportsystem där bilarna tar något mindre utrymme än vad de gör i till exempel Danmark. Det har jag skrivit om här.Fotnot: [Länk till Zetland](https://www.zetland.dk/historie/sejv43wP-ae6XddK5-ab1f2) I denna nya forskningsartikelFotnot: [Länk till Nature](https://www.nature.com/articles/s43246-020-00095-x) diskuteras batteriernas materialförbrukning och möjligheter till alternativa material och återbruk.
Denna meta-analysFotnot: [Länk till EU-kommissionen](https://ec.europa.eu/clima/sites/default/files/transport/vehicles/docs/2020_study_main_report_en.pdf), går på djupet med en rad olika parametrar och jämför elbilarnas klimat- och miljöpåverkan med fossilbilarnas (och dessutom med hybrid- och vätgasbilar). Spoilervarning: Elbilarna vinner. I denna (några år gamla)Fotnot: [Länk till Wired](https://www.wired.co.uk/article/lithium-batteries-environment-impact) artikel finns en bra sammanfattning av problemen med litium, kobolt med mera.