I nya boken Marionetterna skildrar Akademiledamoten Ingrid Carlberg påverkanskampanjer, desinformation och propaganda. Hur går det egentligen till när influerare betalas för att ifrågasätta covidvaccin? Carlberg visar hur kedjan fungerar, men det finns en fråga hon inte får svar på.

Det här är ett utdrag ur Ingrid Carlbergs bok Marionetterna, som ges ut av Norstedts förlag.


Sami Ouladitto är en ung fransk komiker och influerare. I maj 2021 hade hans Youtubekanal närmare en halv miljon prenumeranter. Säkert var det därför som han en torsdag i slutet av månaden fick ett mejl från en pr-byrå kallad Fazze, enligt uppgift baserad i London. Mejlet innehöll ett lockande erbjudande. Influeraren uppmanades att spela in ett Youtubeklipp, där han skulle återge påstått läckta skandalsiffror om läkemedelsbolaget Pfizers covid 19-vaccin. Det handlade om dödstal som etablerade medier försökte dölja, uppgav pr-byrån Fazze.