Recension: ”Det depressiva upphävs ständigt av språket”
Nu går den nyblivne Nobelpristagaren Jon Fosse i mål med Septologin. Jens Christian Brandt har läst de två avslutande delarna om Asle och hans dubbelgångare, ett storverk som skiftar mellan mörker och ljus.
Pristagare. När Jon Fosse tilldelades Nobelpriset tidigare i år löd motiveringen: ”Nyskapande dramatik och prosa som ger röst åt det osägbara.” // Foto: Tom A. Kolstad
Lyssna på artikeln
Nu går den nyblivne Nobelpristagaren Jon Fosse i mål med Septologin. Jens Christian Brandt har läst de två avslutande delarna om Asle och hans dubbelgångare, ett storverk som skiftar mellan mörker och ljus.
Ett nytt namn Septologin VI-VII
Författare: Jon Fosse
Översättning:Lars Andersson
De tre delarna av Jon Fosses Septologin börjar alla på samma sätt. En konstnär står framför sitt staffli och betraktar sitt pågående verk, ett brunt och ett lila streck som tillsammans bildar ett kors. Det är den gemensamma utgångspunkten, men därifrån förgrenar sig berättelserna på olika sätt. I den tredje delen är tonen kärvare än hittills, ett distinkt stråk av trötthet och leda har smugit sig in. Konstnären Asle varken orkar eller vill måla något mer, staffliet och färgtuberna ska bäras upp på vinden, helst för gott. Skapandets tid är över: ”Allt jag nu längtar efter är stillhet, ja att det ska vara alldeles stilla.” En reträtt in i utslocknandet och frånvaron: ”Jag ska bli tom, bara tom, jag ska bli till ett stilla ingenting, till ett tyst mörker.”
Just nu: Testa Vi i 3 månader för 3 kronor
Betala 3 kronor för de 3 första månaderna, därefter 69 kr per månad. Enkelt att bli medlem, enkelt att säga upp. Det här ingår:
- Nya intervjuer, analyser, krönikor, bokutdrag, quiz och reportage varje vecka
- Läs allt ur vårt systermagasin Vi Läser
- Alla artiklar finns inlästa
- Veckobrevet, litteraturbrevet och kulturtipsbrevet i din mejlkorg
- Få tillgång till Vi-appen