Spelet bakom Sveriges dyraste tavla

I december klubbades Anders Zorns oljemålning Söndagsmorgon för 35 miljoner kronor, nytt svenskt rekord. Konstmarknaden är glödhet och pandemin har fått priserna att skena. Bukowskis expert Andreas Rydén vet var pengarna kommer ifrån.

  • 10 min
  • 23 feb 2022

// Bilden är ett kollage. Foto: Bukowskis

Spelet bakom Sveriges dyraste tavla
Sam Sundberg

Lyssna på artikeln

I december klubbades Anders Zorns oljemålning Söndagsmorgon för 35 miljoner kronor, nytt svenskt rekord. Konstmarknaden är glödhet och pandemin har fått priserna att skena. Bukowskis expert Andreas Rydén vet var pengarna kommer ifrån.

Tingens teater. Så kallar Andreas Rydén den rafflande ritual som är en konstauktion.

– Att komma in i en proppfull auktionssal, höra sorlet, titta ut i publiken… Efter 35 år i branschen är det fortfarande lika nervöst, man vet aldrig var det kommer att landa. Det är fantastiskt. Det är som att gå upp på scenen och hålla konsert inför en stor publik. Det är fest.

Bukowskis chefsexpert för konst tar emot i ett av auktionshusets mötesrum bredvid Berzelii park i Stockholm. Det är en lugn vinterdag, designduon Folkform möblerar en liten utställning i ett rum mot gatan och i receptionen konverserar före detta moderatledaren Ulf Adelsohn med en av Bukowskis anställda.

Jag fångar Andreas Rydén i en utandning, den korta paus då han kan reflektera över Bukowskis senaste triumf, Zorns oljemålning Söndagsmorgon, strax innan vårens stora auktioner drar igång med febriga förhoppningar om nya rekord.

Just nu tycks alla kurvor peka uppåt. Rekord på rekord har slagits de senaste åren. Sigrid Hjertén, Erik Olsson, Otto G Carlsund, Helene Schjerfbeck, Helmer Osslund – alla har nått nya höjder. Samtidigt är vi i en tid då Stockholmsbörsen börjat kärva, kryptovalutorna dalar och bostadsmarknaden är lite blek om nosen. Ingenting är säkert i den här världen, och att förutse konstverks pris på auktion är svårare än att spå midsommarvädret i februari. Det hör till sakens natur. Funnes en formel för att köpa och sälja konst med god avans skulle var och en göra sig en förmögenhet. Men marknaden är beroende av människor, av trender, av psykologi.

Kvällen före auktionen i december, då Anders Zorns Söndagsmorgon skulle säljas, ringde Andreas Rydén till auktionshusets kommunikationsansvariga, Sara Bourke.

– Du kan nog ta höjd för att vi kan slå det tidigare rekordet för en olja av Zorn, säger han.

Magkänslan är bra. Målningen i sig är utmärkt, motivet är tre kvinnor i en enkel dalastuga som gör sig i ordning för gudstjänsten. Lite hud, lite allmoge, klassisk Zorn. Sveriges store impressionist har de senaste åren uppmärksammats med utställningar i San Francisco, New York, Paris och Stockholm. Internationellt har priserna på impressionister rusat de senaste åren och flera internationella intressenter har flugit in för att syna målningen på Bukowskis. Med så tunga aktörer i leken – både institutioner och privata samlare – är en prislapp en bit över 17 miljoner kronor inte bortom rimlighetens gräns.

– Jag är rätt vidskeplig av mig, det gäller att ha rätt slips på sig och allt när det är auktion, berättar Andreas Rydén.

Bukowskis lokaler vid Berzelii park i Stockholm. // Foto: Sam Sundberg
Bukowskis lokaler vid Berzelii park i Stockholm. // Foto: Sam Sundberg

Även i dag matchar slipsen kostymen, näsduken är omsorgsfullt nedstoppad i kavajfickan. Konsthandel handlar inte bara om vidskepelse och rampfeber, utan också om förtroende.

– Vi tillhör konstvärldens elitserie, och vid en auktion är vi som idrottsmän som ska ut och spela ishockey. Man har sina procedurer. Där ingår att man inte ska ta ut segrar i förskott, på sin höjd kan man vara försiktigt optimistisk. De flesta köpare håller sina kort nära bröstet, men har man flera stycken som ska på, då kan man få en känsla av att det här kommer att bli något, säger Andreas Rydén.

Hade Zorn slagit i taket?

För tolv år sedan slog Stockholms Auktionsverk svenskt rekord med Zorns akvarell Sommarnöje, en målning där konstnären själv ror i en eka, medan hans fru står på en brygga intill. Den gick för hisnande 29,5 miljoner. Andreas Rydén var inblandad även i den försäljningen, innan han bytte arbetsgivare. Och Söndagsmorgon har sålts på Bukowskis tidigare. Förhoppningarna var stora inför försäljningen 2011 och utropspris sattes till 12 till 15 miljoner. Efter en trevande budgivning klubbades den emellertid för “bara” 11.

Fem år senare spekulerades det om att en annan Zornmålning äntligen skulle slå rekord igen: akvarellen Kapprodd. Men återigen stannade budgivningen på drygt 11 miljoner.

Hade Zorn slagit i taket?

Sanningen är att försäljningen av riktigt dyrbara verk kräver lika delar starka kundrelationer, fingertoppskänsla och tur. Ofta hänger en lyckad försäljning på att det finns två eller tre budgivare som verkligen vill ha verket.

– Det är lite jobbigt, för om någon har vaknat på fel sida på morgonen eller har en dålig dag så kan det påverka både humör och budgivning. Det är klart att det är nervöst, säger Andreas Rydén.

Under 1980-talet var tingens teater ett skådespel där tidens namnkunniga finansmän och -kvinnor visade upp sig, spände ut sina påfågelstjärtar och vinkade hem dyrbara målningar. Mycket konst köptes på spekulation, vilket straffade sig när marknaden kraschade i samband med det tidiga 1990-talets finanskris.

Sedan den näsbrännan har det inte varit samma show på auktionerna. Auktionssalens nöje i att buda mot varandra, värdera sina motståndare, sniffa sig till deras osäkerhet och syna deras bluffar är i dag att betrakta som ett kärt minne. I gengäld har tröskeln till de stora auktionerna sänkts tack vare onlinebudgivning. Nya kunder behöver inte längre oroa sig för att göra bort sig inför sina likar i auktionssalen, istället kan de göra det i hemmets trygga vrå. Bara bankkontot tillåter det.

När budgivningen på Söndagsmorgon tog fart fanns fyra budgivare med på telefon under hela försäljningen. Möjligen följde någon seriös intressent budgivningen online, men inga bud kom in den vägen.

Anonymiteten hos köpare och säljare tas på stort allvar av Andreas och hans kollegor, så vilka budgivarna är förtäljer inte historien. Själv budade han emellertid för en kunds räkning, och fick löpande instruktioner över telefon under de 20 minuter som auktionen pågick.

Kapitalet i den svenska konstmarknaden kommer just nu från flera olika håll. Svensk och skandinavisk konst har uppvärderats internationellt de senaste åren, då utbudet på mer traditionella marknader börjat sina. Både privata samlare och institutioner ser sig då om efter nya jaktmarker, och svenska konstnärer hör till dem som gynnats.

– Men vi lever också i en tid då många har blivit förmögnare, och då några har blivit väldigt mycket förmögnare, konstaterar Andreas Rydén.

Han jämför med hur efterfrågan på rysk konst sköt i höjden efter att Putin kom till makten, då många nya privata förmögenheter skapades, och hur priserna på kinesiskt porslin stack iväg när många kineser blev rikare. En liknande effekt kan skönjas på den svenska marknaden.

– Jag ska inte uttala mig om enskilda kundgrupper, så jag ska inte säga om det är it-entreprenörer eller spelentreprenörer eller vad det kan vara. Men jag kan säga att generellt finns det väldigt mycket pengar i marknaden. Stora förmögenheter.

Då kliver samlarna in.

En av dessa köpstarka aktörer ropade i slutändan hem Söndagsmorgon för 35 miljoner kronor. Nytt rekord, inte bara för en olja av Zorn utan för en svensk målning överhuvudtaget. Andreas Rydén stod där med tårar i ögonen, en auktion är en känsloladdad affär trots att det inte är hans egna pengar som står på spel.

Han var tagen, men innerst inne inte överraskad. Marknaden har de senaste åren visat att när rätt objekt dyker upp, då händer det saker.

– När alla nycklar finns på plats i en målning, rätt motiv från rätt period, koloristiskt rätt, väl dokumenterat, utställt – då kliver samlarna in och är beredda att betala mycket pengar. En mer medioker Zorn av senare datum med fel motiv – kanske en nakenmodell som är för utmanande – betingar inte alls samma pris.

Elva år tog det Andreas Rydén att slå sitt eget rekord. Med dagens efterfrågan tror han att det ska gå snabbare nästa gång. Kanske, kanske kan det ske redan under 2022.

– Jag hoppas och önskar det. Köparna finns där, men det beror i slutändan på vilka verk som kommer ut.

Fler utvalda artiklar