Varför gillar vi att läsa om de råaste mördarna?
Om du är seriemördare behöver du inte kunna sjunga eller skådespela för att bli kultförklarad. Men det vore välgörande om true crime-genren ägnade sig lite mer åt offren.
// Illustration: Sanna Mander
Lyssna på artikeln
Om du är seriemördare behöver du inte kunna sjunga eller skådespela för att bli kultförklarad. Men det vore välgörande om true crime-genren ägnade sig lite mer åt offren.
Min barndom var full av mord. Intresset för hemskheter väcktes redan i 9-årsåldern och medan andra ungar tindrade över Mumintrollen drogs jag till sanna historier om blodiga brottsfall. På 1970-talet var ännu inte begreppet true crime på tapeten och genren med likformigt förpackade böcker, poddar och dokumentärer hade knappast nått Sverige. I stället blev jag fast då jag bläddrade i Hemmets Veckotidning hos faster Irene och upptäckte ”Veckans kriminalfall”; ett återkommande uppslag om ond bråd död med obligatorisk chockerande upplösning, då helst en klärvoajant – synsk gumma – kom att leda polisen till kroppen. Artikeln illustrerades med svartvita foton av gärningsmannen (slafsig gubbe med polisonger, alternativt proper hedersknyffel) och offret (skuldbelagd gatflicka, alternativt kysk tös iförd studentmössa). Faror lurade i varje vass och via ”Veckans kriminalfall” förstod jag att inte ens läkare eller frälsningssoldater var att lita på.
Ta del av all vår journalistik!
För 69 kronor i månaden får du ta del av all vår journalistik. Enkelt att bli medlem, enkelt att säga upp. Det här ingår:
- Nya intervjuer, analyser, krönikor, bokutdrag, quiz och reportage varje vecka
- Läs allt ur vårt systermagasin Vi Läser
- Alla artiklar finns inlästa
- Veckobrevet, litteraturbrevet och kulturtipsbrevet i din mejlkorg
- Få tillgång till Vi-appen

